Skuffet over mangel på tilrettelegging😑

Hei

Som jeg skrev i går hadde jeg gledet meg veldig til å være til stede på Nordlendingen for å høre på musiker som jeg kjenner spille og synge. Det ble istedet en nedtur for meg😑 Det viste seg å være fysisk umulig å komme inn på Nordlendingen i Harstad da det var for mange trappetrinn. Jeg hadde med ekstra skinner som jeg normalt bruker i trapper, men både vinkler og antall trappetrinn satte en effektiv stopper for meg. Vakten som var der måtte bare beklage at det ikke var mulig på grunn av utformingen av inngangs partiet. Det er jo ikke bare å bære en elektrisk rullestol på 150 kg. Jeg blir både trist og lei over at jeg og andre som er avhengig av å bruke elektrisk rullestol skal møte hindringer på uteplasser. Dette er også en diskriminering etter loven som er gjengitt i diskriminering og tilgjengelighet loven paragraf 9. Der står at brudd på plikten til å sikre universell utforming etter tredje ledd regnes som diskriminering. Det er sikkert mange med funksjonsnedsettelse som opplever dette daglig, men hvorfor skal ikke vi som andre kunne benytte oss av de samme tjenestene som funksjonsfriske? Dette er jo ikke første gang jeg har opplevd dette, men ønsker å sette fokus på dette tema. Jeg har også lest om at det tidligere har kommet forslag om at utesteder skal miste sin bevilgning dersom de ikke har lokale som er tilgjengelig for alle. Jeg håper at politikerne strammer inn på regelverket og pålegger næringslivet å legge til rette, eventuelt gi tilskudd til universell utforming til eksisterende bygninger.

1 kommentar
    1. Du har en viktig stemme, Vegard. Selv om det er vanskelig å tilpasse et lokale som allerede er etablert så er det viktig at noen setter fokus på at ikke alle lokaler er tilgjengelig for alle.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg