Uvanlige sterke og rørende taler😑

Hei.

I dag har jeg fulgt med på utdelingen av Nobels fredspris på tv. Det veldig sterkt å høre talene til årets vinnere av fredsprisen. Både Nadia Murad og Denis Mukwege snakket begge under sine taler om voldtekt, mord og annen vold som de selv hadde opplevd både på kropp og hadde sett. Det er som Denis Mukwege sa, at nå må verdenssamfunnet våkne og ikke bare ta i fra de naturressursene, men att vi alle kan være med på å bidra til å få slutt på volden i Kongo. Det nytter ikke bare å snakke om vanskene med all volden, massakrene og voldtektene, men at hele verden er med på å stoppe dette. For meg personlig så gjør det ondt å høre de grusomhetene,men jeg tror det er nødvendig at vi tar dette innover oss. Seksuell vold er et forferdelig maktmiddel og de som blir utsatt for det blir skadelidende resten av livet. Jeg synes det er bra at årets prismottakere har satt stort fokus på dette. Jeg håper at denne utdelingen kan være med på å føre til at folkevalgte i alle land setter dette med seksuell vold på dagsorden.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg