Debatt om psykisk helse

Hei☺

Jeg fulgte med på debatten på Dagsnytt atten i dag der de diskuterte psykisk helse i skolen. Jan Tore Sanner sa at skolene skulle innføre et nytt fag som skal hete Folkehelse og livsmestring. Dette er et fag der blant annet elevene skal lære å mestre eget liv og få et bedre selvbilde i ung alder. Det skal også fremme gode levevaner som igjen vil kunne føre til god folkehelse.

Jeg tenker at skolen har et ansvar for å lære unge om minoriteter som for eksempel, personer med nedsatt funksjonsevne og andre minoriteter. Jeg tror at unge i dag bruker mye tid og energi på å passe inn i en såkalt ” perfekt verden”. Tenker at dersom unge skal få god fysisk og psykisk helse så må en ikke glemme å lære de gode verdier og holdninger. Det som er viktig er at dem lærer at det er lov å ikke være perfekt. Vi lever i dag i et samfunn med mangfold og annerledeshet over alt. Da er det etter mitt synspunkt viktig å lære å inkludere andre rundt seg da dette også kan være med på redusere mobbing i skolen. Jeg håper at dette blir en del av læreplanen og at det blir hentet inn tverrfaglige ressurser til å gjennomføre dette☺

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg