Faktafeil på NRK

Hei☺

Jeg så på Dagsrevyen i går kveld og de hadde et innslag om en jente som hadde cp i en hånd og i en fot. Det handlet om at Botox var til hjelp mot spasmer. Dette var ikke nytt for meg da jeg bruker det selv og har god nytte av det. Det jeg reagerte på før innslaget var at journalisten fra NRK beskrev jentas tilstand som en alvorlig sykdom i hånden og foten. Cerebral parese er ikke en sykdom, men tilstand eller skade som en kan få ved fødsel eller ulykker der hjernen blir uten oksygen over lengre tid. Sykdom er jo som regel noe som kan behandles eller går over.Det gjør ikke cp. Det er ikke første gang jeg hører slike uttalelser fra journalister, lenket til sengen eller rullestol er også et utrykk som går igjen. Jeg synes det er teit og at det vitner om uvitenhet. Det må finnes andre utrykk som beskriver de som av ulike grunner har en funksjonsnedsettelse.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg