Feiring med bismak.

Hei☺

I morgen skal Kong Harald være tilstede under seremonien ved minnemarkeringen av at det er 75 år siden Finnmark ble frigjort av Sovjetunionen. Ved markeringen kommer også utenriksminister Sergej Lavrov til Kirkenes. Det som bekymrer meg, er at Norges regjering vil at forholdet til USA skal være så viktig at de glemmer at Norge og Russland har hatt og har et godt naboskap. Det er også synd ifølge en artikkel på NRK i dag at russisk UD går verbalt til angrep på Norsk forsvarspolitikk, og at Norge huser i all hovedsak amerikanske soldater. Dette kommer dagen før Kongen og Lavrov møtes i Kirkenes. Dette synes jeg kanskje kan sette en demper på feiringen. Nå har det jo lenge vært en ordkrig i ulike media om hvor farlig situasjonen i nord er og at vi kan bli invadert når som helst for å satte det litt på spissen. Det at media bruker dette bevist, skremmer meg litt og jeg tenker at det kan være med på å gjøre befolkningen utrygg på sikt. På en annen side skulle jeg ønske at de forskjellige etterretningstjenestene var med åpne om de påstander som kommer fra media om russisk nærvær i nord. Jeg tenker at markeringen er viktig uansett da dette er noe som skjedde for 75 år siden og at sovjetiske soldater frigjorde Finnmark. De ville oss ingenting ondt den gang da de jaget tyskerne sørover og jeg tror ikke de vil oss ondt nå 75 år etter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg