Fremgang i taletrening

Hei

Som jeg tidligere har skrevet har jeg kommet i gang med logoped og opptrening for å bli tydeligere i måten å prate på. Vi har fokusert på å trene opp lungekapasiteten og styring av pust slik at jeg skal kal kunne si lengre setninger. Ellers øver jeg nesten som en operasanger varmer opp for forestilling. Det hjelper meg å slippe spenninger samtidig som jeg for fylt opp lungene. Det er fint å trene på den måten for når jeg blir ivrig når jeg skal snakke så glemmer jeg å puste riktig. Vi gjør en del andre øvelser også som skal gjøre muskler rundt munnen mykere. Logopeden bruker munnbind når denne er hos meg fordi hun har flere andre brukere. Det er bra for min og andres sikkerhet. Ellers så har jeg et langsiktig mål om å kunne møte folk som ikke kjenner meg så godt å kunne prate med det uten at jeg blir anspent når jeg skal prate. Planen er også å øve meg ute blant folk for eksempel på kafe.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg