Kommunestyrene må overstyres av sentrale myndigheter i spørmål om BPA

Hei

I går kveld fulgte jeg med på debatten på NRK som som handlet om funksjonshemmedes rettigheter til et verdig liv gjennom ordningen brukerstyrt personlig assistent. Jeg vil begynne med å rette en stor takk til Hannah Lunden er med på å kjøre en så viktig sak mot staten. I går under debatten kom det frem at kommunene har fått tilskudd på en halv milliard kroner som skulle gå til BPA. Har de blitt brukt rett? Tydeligvis ikke da det er mange fortsatt får avslag eller blir avspist med for få timer i døgnet. Jeg mener at kommunepolitikerne er inhabile da de også må ta hensyn til den øvrige økonomien i kommunen. Jeg synes helsedepartementet må inn å styre på lokalnivå i de ulike kommunene som er til hinder for en god BPA ordning slik Gjerstad kommune er. Det at Inger Løite i Gjerstad kommune mente at hjemmesykepleien skulle være tilstrekkelig for å ivareta Hanna Lunden på natt synes jeg ikke noe om da jeg selv har erfaring med hvor sårbart dette er, og jeg er enig i at i Hannah har takket nei til dette. Jeg tenker at Norge må ta innover seg at de bryter likeverd og rettigheter til mennesker med funksjonsnedsettelse hver dag. Til Hannah og andre som kjemper mot stat og kommune, jeg håper dere vinner frem slik at vi alle får en bedre tilværelse og kan bidra i samfunnet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg